Milestone.hu -
 


Attila írta,
12 óra 38 perckor,
Motor témakörben.
Fogalmazzunk korrekten és világosan: normális esetben nem kell három év egy folytatás megírásához, de inkább nézzük a jó oldalát: a megvásárlásról szóló cikk most kib?vült egy három éves tartósteszttel. A hosszú várakozás hozadéka az is, hogy a kezdeti, kés?bbiekben meg nem szilárdult felületes benyomások azóta a feledés homályába vesztek.

Forrás: Milestone.hu

Hol is hagytam abba? Ja, igen, közeledett a leend? motorom megismerése. Bújtam a hirdetéseket és a teszteket a neten. El?bbiek elkeserítettek, utóbbiak meger?sítették a választást. Már-már feladtam a hiábavaló kutakodást, amikor a neten ráleltem egy 2005-ös szépségre: full fekete, kisebb esztétikai hibákkal, de versenyképes árral. Jól látszódott az elhajlott kuplungkar, a törött index, de mindez olyan ?szinte volt. És felületes. Ki az, aki nem költ tízezer forintot ezekre, lehet?séget adva a vev? kötözködésére? Aki vagy hülye, vagy nagyon el szándékozik adni valamit és nem akar elleplezni semmi olyat, ami nem látszik els?re. Az utóbbi esettel volt dolgom.

Ne felejtsük el, tél volt, odakinn húsz centi hó, próbára teljesen alkalmatlan id?járással, de én ilyenkor szoktam motort venni (erre nem büszke vagyok, ez a tény). Az eladó szimpatikus volt, els? tulaj, ? hozatta be a gépet Amerikából, újonnan. A zsé kellett a frissen vásárolt, félkész házba. Sokat foglalkoztam a vásárlás el?tt ezzel a témával (azaz, hogy nem törötten jött-e be), de meggy?zött mindenféle, hivatalos okirattal. Egyébként létez? iparág a lelakott motorok behozatala és itthoni eladása, amivel nincs semmi gond, ameddig nem a máshol a kohóból kikapart gépeket adják el itthon, szemtelen hazugságokkal álcázva.

Alapvet?en rendezett volt az arc, s látszott a gépen, hogy motorozni is tud. Félig legyalult koptató, vágott slick bizonyította, hogy a gépet arra használták, amire kitalálták. Gyorsan, egyenesen és kanyarban taposott bele kilencezer mérföldet. Mindkét oldalán látszottak kisebb karistolások, s ott volt az ominózus kuplungkar és index. Mi mást mondhatott volna, mint hogy eld?lt vele, de most el is hittem. A sérülések tényleg erre utaltak, s ? volt az els? és egyetlen, aki nyitott volt arra, hogy hozok egy szerel?t, aki ropira bontja az idomokat, festési, hegesztési nyomokat keresve.

Sárkány Mester ismét hozta a t?le megszokott rugalmasságot, már másnap a motor mellett állt, kezében csavarhúzóval, s vallatta a szerkezetet. A konklúzió tiszta és világos: küls? karcolásokon kívül bontva nem volt, a blokk példásan jár, vételre alkalmas (az csak hab a torán, hogy a bevizsgálás egyébként nagyon baráti árát az eladó állta).

Eljött a megállapodás pillanata. Az alku kemény volt, de korrekt. Én ezt a motort akartam, ? pedig a lehet? legtöbb pénzt, miel?bb. Csavartunk egyet az áron (a szakadó hóesés jól támogatja a vev? érvelését), elfeleztük az eredetvizsga költségét, vett rá új indexet és kuplungkart, s a leharcolt slick gumma helyett szerzett okosban egy pár K3-as istenkirály Metzelert.

Emlékszem az els? napra, amikor bekerült a garázsomba: olyan déjà vu érzésem lett: kint havazik, áll egy új csoda a garázsban, amivel egy métert sem mentem még (és nem is fogok az elkövetkez? hetekben). Csapágyasra hajtottam a Meteorológiai Szolgálat honlapját, folyamatosan várva a minimum öt fok és száraz út lehet?ségét. Amikor kitoltam a garázsból, a gép az udvaron melegedett, én pedig arra gondoltam, hogy mit tud majd adni nekem. Valóban olyan er?s? A száznegyvenhét lóer? (ZZR 1100) után számít valamit az extra negyven paci? A radiális fékcucc rizsa és marketing, vagy talán több? Kényelmes lesz, vagy szenvedni fogom a távolságokat? Az élmény letaglózó volt: az er?, a komfort ilyetén kombinációja lebénított. Az els? - majdnem - teligázas szakaszon elhittem, hogy mindennél van jobb és több.

Sebessége félelmetes és extázisba hajszoló, futóm?ve mesterének remeke. Elvesztegetett id?nek éreztem mindazon éveket, amelyeket nem ezen a masinán töltöttem. Már akkor tudtam, hogy minden perc élménye magasztos lesz a jöv?ben, s ma is ezt vallom. Három év után sem lehet megunni, nem lehet kimotorozni, vagy megszokni. Hiheted azt, hogy már uralod, de elég egy kicsivel több nyitás a gázkaron és vége van a nyugalomnak. Biztonságot ad a futóm?ve minden tartományban, de nem szabad elbízni magad vele: társ lehet csak, nem alárendelt.

Jó min?ség? út a lételeme, habár a magyar közúton is elboldogul. Amikor viszont van tér és szárnyalhat, leomlanak a gátak. Kétszáz km/h felett is úgy megy, mint alatta, gyakorlatilag minden tartományban robban a mutató az órában. Futottam össze (vagy megtaláltuk egymást) er?sköd? autókkal, motorokkal, de az els? méterek után tiszta volt minden, mindenkinek. Tudom, hogy van ennél is er?sebb és gyorsabb, s lehet, hogy tíz év múlva megkopnak a szárnyak, de már nem érdekel. Ez az els? olyan motorom, ami a harmadik évben is arra késztet, hogy átsétáljak a garázsba gyönyörködni benne, élvezni az együtt töltött órákat.

Jöttek az élményekkel teli mérföldek, ma már huszonkét ezret mutat az óra. Áttekintve az együtt töltött id?szakot, kiemelném a lényeges momentumokat, amelyek talán mást is érdekelnek:
  • Fogyasztás - a tesztek átlag nyolc liter körüli értékeket adnak meg, megjegyezve, hogy hasonló teljesítmény? motorokhoz képest többet eszik. Mint minden esetben, itt is a vezet? határozza meg a sebességgel arányosan az injektorokon átpumpált értékeket. Én esetemben a legalacsonyabb 6,2 liter volt, közúti, könnyed (max. 130 km/h) barangoláskor. Maximum érték 10 liter, bár itt már a határokat súrolja (mármint a sof?r határait). Átlagban 7-7,5 liter a tény, ami szerintem nem tekinthet? vészesnek. Én esetemben ez kb. ötvenezer forint "felár" éves viszonylatban egy ötszázas mocihoz képest.
  • Gumik - kényes témának hittem, de pozitívan csalódtam. Használtam ezen a motoron Metzeler K3-at, M3-at, Michelin Power Sport HPX-et és Michelin Pilot 2CT-t. Az utóbbi élettartama kérdéses még (ez van fent jelenleg), de a többi egységesen körülbelül ötezer kilométer alatt futott nullára. Ennél többet a GSX 1.4-en sem bírtak ki a gumik, így ezt a területet sem tekintem a valóságtól elrugaszkodottnak.
  • Kipufogó és hang - nálam szinte kötelez? lépés a vásárlás utáni csere, de ennél a motornál sokáig haboztam. A gyári is szép, s van egy érdekes, morgó hangja, de a nyitottakkal nem hasonlítható. Úgy, mint a ZZR esetében, a végdob magában nem cserélhet?, így vagy dolgozik a flex, vagy komplett rendszer a megoldás. Nálam az el?bbi sikeredet, amikor is egy Raptor dobot pattintattam fel. Els? élmények felemásak, mivel a hanghatás hozta az elvárt szintet, de a nyomaték 3000 rpm alatt nem hogy csökkent, hanem megsz?nt létezni. A megoldást a Power Commander III + légsz?r? csere hozta, Kmetty Ágoston által beszerelve és beállítva. Nem csak a fogyasztás csökkent egy leheletnyit, hanem a teljesítmény is fokozódott. A befektetés nem kevés ebben a témában, amikor az ember megpiszkálja a gyári elektronikát és kipufogót, s nem is biztos, hogy a mai eszemmel meglépném újra, de a hangja végre igazán mély, dögös lett.
  • ZX-12R versus Hayabusa - egy korábbi (2008. el?tti) verzióval összehasonlítva a Kawa minden esetben gyorsabb, bár a teszt alkalmával az enyém már tuning után lépett a ringbe (a másikon "csak" egy Yoshi szett volt). Az új Busa kemény(ebb) dió lehet, ezzel szemben nincsenek illúzióim.
  • ZX-12R versus Honda XX - kétszázig nagyon hasonlóak az értékek, kétszáz felett nagyon ellép a Kawa. Egy közös Brno oda-vissza menet alatt körülbelül fél literrel evett kevesebbet, a Honda azonos tempó mellett.
  • Túraalkalmasság - az utasülésnél vannak csomagkampók, de nem a legjobb megoldás. A korábbi paripák elkényeztettek a három doboz pakolási lehet?ségével, de olyan szentségtörést, hogy doboztartót teszek a ZX-re, nem akartam elkövetni (noha vannak igényes megoldások). Maradt kezdetben a gumipókozás, majd a GIVI tanktáskatartó felépítménye. Ez egy nagyon okos kiegészít?, ajánlom minden, nem fém tankkal rendelkez? motorosnak. A tartó folyamatosan a motoron van, igényesen néz ki, s gyorsan kapcsolható a tanktáska fel/le. A nyeregtáska is opció, f?leg utas esetében, de én soha nem szerettem, mert bizonytalannak érzem a felfogatást. Jó, ha észben tartjuk, hogy ez nem egy túrahajó, de kisebb kalandozásokra megfelel?.
  • Szerviz tapasztalatok - semmi extra, hatezer kilométerenként átvizsgálás, olajcsere és ennyi. Szelepeket még nem kellett állítani, a gyári gyertya százezer kilométerre készített Iridium. A lánc nálam húszezer kilométert ment el, így ez a tétel sem lóg ki a sorból. Persze azért akadtak kellemetlen meglepetések, amelyek inkább hanyagságra, mint a típus hibájára vezethet?k vissza. A legutóbbi m?szakin éppen csak átcsusszant a gép, mert a fékhatást mér? kijelezte az egyik tárcsám ütését. Érzésre semmilyen probléma (pl. pumpálás) nem volt, de a vélhet?en rajta felejtett tárcsazár miatt. Próbálkoztam a tárcsa szakért? általi szerelésével, de nem jártam sikerrel, s?t, totálisan használhatatlanná tették. Maradt a csere, a választásom az angol EBC márkára eset. Az alkatrész hamar megérkezett, el?ször Nissin fékbetétekkel párosítottam (el?tte vettem), de nagyon nem voltak egymáshoz valók a folyamatos, csikorgó hangok alapján. Az EBC betét persze már tette a dolgát, az els?, es?s napig. Elázva tettem el a gépet a garázsba, s egy hétig nem néztem a környékére sem. A következ?, napos hétvégén indultam volna egy szokásos kanyarra, de nem tudtam kitolni a helyér?l: írd és mondd, nem forgott az els? kerék, mert a betét rárohadt a tárcsára! Ilyet én még nem láttam! Próbáltam tologatni, de mintha satuzták volna, egy centit sem mozdult. Rángattam ide-oda, végül egy nagy reccsenés közepette engedett és elforgott, de rajta maradt a betét nyoma. Egyszer?en nem hittem a szememnek! Go a szerel?höz, aki szintén csodálkozott, de semmilyen épkézláb ötlettel nem rendelkezett. Megnyugtatott azzal, hogy a fékhatás nem változott, így biztos valamilyen szennyez?dés került a betét és a tárcsa közé, a betét nyoma pedig majd lekopik. Sajnos nem így lett: a rászorulás nyoma nemhogy lekopott, hanem kés?bbi megázások alkalmával fellép? szorulások miatt tovább n?tt. Nem volt mit tenni, fel kellett lépni a magyar szerel?k és alkatrész-forgalmazók társadalma ellen, s kezdeményeznem kellett egy garanciális cserét egy drága alkatrész esetében, majd egy évvel a vásárlás után. Szerintetek milyen eredménnyel jártam? A folytatásból ez is kiderül, reméljük, nem 2013-ban!




Hozzászólások

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.




Ha mondandód van...

Tagként kell belépned ahhoz, hogy hozzászólhass a bloghoz.